Zeeuws kampioenschap Apenkooien

Nu aanmelden

Algemene informatie

Apenkooi kampioenschappen 2020, eerste editie.

1.1 Inschrijven

Alle inschrijvingen verlopen via de website https://www.svserooskerke.nl/

De inschrijftermijn loopt van donderdag 16 januari ’20 tot en met zondag 16 februari’20. Vanaf 17 februari ’20 is het niet meer mogelijk je in te schrijven.

Het team is pas ingeschreven, wanneer het inschrijfformulier volledig en naar waarheid is ingevuld en aan de betaling is voldaan. U ontvangt altijd een bevestiging van uw inschrijving per mail.

Heeft u deze bevestiging niet ontvangen?! Neem dan contact op met de organisatie.

Het is verplicht om bij inschrijving een contactpersoon op te geven. Dit hoeft niet per se dezelfde persoon te zijn als de coach. (zie kopje; team) De contactpersoon ontvangt alle informatie, hij/ zij is er verder verantwoordelijk voor om het hele team op de hoogte te stellen.

1.2 Categorieën

Bij de Apenkooi kampioenschappen maken we gebruik van 4 categorieën, dit ten behoeve van de veiligheid van de deelnemers en voor een eerlijk verloop van de kampioenschappen.

Categorieën:

  • Groep 1, 2 & 3
  • Groep 4 & 5
  • Groep 6, 7 & 8
  • Leeftijdsgroep 12 t/m 16 jaar

De groepen staan gelijk aan de groepen in het basisonderwijs.

Alle deelnemers uit het team dienen te voldoen aan de categorie waarin het team is ingeschreven.

Uitzonderingen worden niet gemaakt, mits schriftelijk overlegd met de organisatie. In dit geval kan er enkel besloten worden om in een categorie hoger deel te nemen dan waar de deelnemer officieel in thuis zou horen.

1.3 Team

Een team moet bestaan uit minimaal 6 en maximaal 10 deelnemers én een coach.

De coach moet tijdens het evenement aanwezig zijn om zijn/ haar team te begeleiden en uiteraard te coachen. Tevens is deze persoon het aanspreekpunt voor het team.

Alle teams moeten een teamnaam bedenken, onder deze naam zullen zij deelnemen aan de Apenkooi kampioenschappen. Wees zo origineel mogelijk met het bedenken van een teamnaam!

Het is leuk om je als team te onderscheiden d.m.v. uiterlijke kenmerken, denk hierbij aan allemaal dezelfde kleding aan te trekken. Let op; het moet sportieve kleding zijn waarin makkelijk te bewegen is. Schmink e.d. zijn niet toegestaan.

1.4 Kledingvoorschriften

Alle deelnemers zijn verplicht sportieve kleding te dragen (spijkerbroeken e.d. zijn niet toegestaan).

Wij raden aan om een kort sportbroekje en shirtje te dragen gezien het tijdens de activiteit vrij warm kan worden.

Neem wel een trainingspak mee om aan te doen wanneer het team pauze heeft.

Indoor gymschoenen zijn verplicht, deze schoenen mogen geen zwarte zool hebben en de schoenen mogen geen noppen onder de zool hebben.

1.5 Programma

Het kampioenschap vindt plaats op woensdag 26 februari 2020.

Onderstaand is deze indeling schematisch weergegeven;

Groep 1, 2 & 3: start 09:00 uur

Groep 4 & 5: start 10.30 uur

Groep 6, 7 & 8: start 13:00 uur

Leeftijdsgroep 12 t/m, 16 jaar: start 15:30 uur

De organisatie doet er alles aan om zich aan het programma overzicht te houden. De organisatie behoudt zich echter het recht om het programma te wijzigen wanneer de situatie daartoe lijdt.

Bovenstaand is slechts een globaal programmaoverzicht. Het officiële programma met bijbehorende tijden wordt pas na de inschrijftermijn bekend gemaakt.

1.6 Kosten

Voor deelname aan de Apenkooi kampioenschappen zijn kosten verbonden. Deze bedragen 20 euro per team. De deelnemer is verplicht om aan deze kosten te voldoen.

Na inschrijving ontvangt de deelnemer een ontvangstbevestiging per mail met daarbij de betalingsgegevens. Zodra aan deze betaling is voldaan is de inschrijving afgerond.

Nu aanmelden

Spelregels

2.1 Algemeen

Apenkooi is hét fenomeen van de Nederlandse gymzalen. Wij hebben het traditionele Apenkooi minimaal aangepast om een kampioenschap mogelijk te maken. We strijden in teams om de felbegeerde titel; ‘Zeeuws kampioen Apenkooi 2020’.

Als team kun je worden ingezet als tikker, of als speler. Onderstaand vind je alle regels én het spelverloop.

Voor vragen en/ of opmerkingen kan er contact opgenomen worden met de organisatie.

2.2 Speelveld

Het speelveld bevindt binnen het vak aangegeven met gele lijnen. In dit speelveld staat een spectaculair parcours opgesteld waar de spelers en tikkers zich over moeten verplaatsen.

Net buiten deze gele lijnen bevinden zich de teambanken.

-De twee banken aan de ene kant van het veld zijn voor de twee teams die spelers leveren.

-De bank aan de tegenover liggende kant is voor het team dat de tikkers levert.

Voorafgaand aan de speelronde verzamelt het hele team op de desbetreffende bank. In het wedstrijdschema wordt aangegeven welk team op welke bank plaats mag nemen.

2.3 Spelers

Iedere ronde worden er per veld twee teams ingedeeld als spelers. Doel van deze spelers is om niet getikt te worden door de tikkers.

Van beide teams mogen 6 spelers het speelveld betreden.

In totaal dus 12 spelers in het veld afkomstig van twee teams.

Is een speler getikt moet deze altijd terug naar de teambank.

De volgende speler op bank mag het veld dan betreden. Bestaat het team uit slechts 6 personen?! Dan alsnog terug naar de teambank, de bank aantikken en dan mag de speler het veld weer betreden.

Spelers mogen enkel over de toestellen verplaatsen. Raakt een speler de grond, dan zal de scheidsrechter dit noteren als ‘tik’ en moet de speler ook wisselen met de volgende op de bank.

2.4 Tikkers

Iedere ronde wordt er per veld één team ingedeeld als tikker, doel van deze tikkers is om zo veel mogelijk spelers te tikken.

Van het team mogen twee tikkers het veld in. Beide tikkers krijgen een ander kleur lintje (bijv. tikker 1 groen en tikker 2 blauw).

Heeft een tikker 3 spelers getikt?! Dan moet deze tikker wisselen met de volgende op de bank.

Zo komt dus iedereen uit het team aan de beurt om te tikken.

Tikkers worden verwacht spelers te tikken. Dus niet te slaan, duwen, trekken e.d.!

Gebeurt dit wel wordt een strafpunt geteld voor de tikkers.

Tikkers mogen zich enkel over de toestellen verplaatsen. Raakt een tikker de grond dan krijgt hij/zij een strafpunt en moet deze tikker wisselen met de volgende op de bank.

2.5 Scheidsrechter

Op ieder veld staan twee scheidsrechters. Beide houden één tikker (kleur) in de gaten. Zodra een tikker een speler heeft getikt, wordt dit door de scheidsrechter genoteerd. Aan de hand hiervan volgt er een score.

2.6 Overig

Alle wedstrijden starten en eindigen op hetzelfde moment. Dit wordt aangegeven door middel van een start- en stopsein vanuit de organisatie.

Het is niet toegestaan om voor- of na dit signaal het speelveld te betreden.

Zorg dat je met je team op tijd klaar staat voor de volgende ronde. Houdt hiervoor het wedstrijdschema goed in de gaten!

Wanneer een regel nog niet beschreven staat, wordt deze wanneer nodig bepaald door de organisatie.

Klik hier voor de algemene voorwaarden.